تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

پنج فناوری انقلابی که آینده نژاد بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهند

پنج فناوری انقلابی که آینده نژاد بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهند

آینده نژاد بشر به کدام سو شکل می‌گیرد؟ این سوال یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مسائلی است که انسان‌ها به دنبال پاسخ آن هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دانش علمی، آینده نژاد بشر می‌تواند به صورت ناشناخته‌ای تغییر کند

آینده نژاد بشر به کدام سو شکل می‌گیرد؟ این سوال یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مسائلی است که انسان‌ها به دنبال پاسخ آن هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دانش علمی، آینده نژاد بشر می‌تواند به صورت ناشناخته‌ای تغییر کند.

خبر روزانه – بسیاری از گرایش‌های فناوری در حال حاضر از بخش‌های تحقیق و توسعه خارج شده و وارد زندگی روزمره شده‌اند، پنج فناوری زیر از جمله عواملی هستند که احتمالاً نقش مهمی در شکل‌گیری آینده نژاد بشر خواهند داشت:

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری عمیق باعث پیشرفت‌های عظیمی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت، پزشکی، تکنولوژی‌های حمل و نقل، صنعت، مدیریت منابع و زندگی روزمره شده‌اند. این فناوری‌ها قادر به تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، شناخت الگوها و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه هستند که می‌توانند بهبود قابل توجهی در زندگی انسان‌ها ایجاد کنند

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال حاضر نقشی بزرگتر از آنچه تصور می کنید در زندگی روزمره بازی می کنند. هر جستجوی گوگل که انجام می‌دهید، بررسی‌های امنیتی برای خریدهای جعلی با کارت اعتباری،  ردیاب‌های تناسب اندام و … همه توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند.

هوش مصنوعی تقریباً تمام جنبه های زندگی مدرن را متحول می کند. خطرات بالقوه بزرگی برای جامعه و زندگی بشری وجود دارد که ما آن را می شناسیم، به ویژه وقتی در نظر بگیرید که برخی کشورها در حال رقابت برای توسعه سلاح های خودمختار مجهز به هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پایه و اساس بسیاری از فناوری‌های دیگر هستند. به عنوان مثال، بدون هوش مصنوعی، ما به پیشرفت های شگفت انگیز در اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، ربات های چت، تشخیص چهره، روباتیک، اتوماسیون یا اتومبیل های خودران دست نمی یافتیم.

هوش مصنوعی همچنین مشاغل انسان را متحول خواهد کرد. اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر مهمی خواهد داشت و ممکن است منجر به جابجایی بسیاری از مشاغل شود. اما به جای چشم انداز آینده ای بیمناک که در آن تمام مشاغل انسانی به ربات ها سپرده می شود، هوش مصنوعی زندگی کاری ما را بهتر خواهد کرد. هوش مصنوعی کار انسان ها را بهبود می بخشد و مشاغل جدید جایگزین مشاغل جابجا می شوند.

علاوه بر این، وقتی ماشین‌ها هوشمندتر می‌شوند و قادر به انجام وظایف انسانی بیشتری می‌شوند،  قابلیت‌های منحصربه‌فرد انسانی ما، چیزهایی مانند خلاقیت، همدلی و تفکر انتقادی، در محیط‌های کاری آینده ارزشمندتر و ارزشمندتر خواهند شد.

مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک

ژنومیکس یک رشته بین رشته ای از زیست شناسی است که بر درک و دستکاری DNA و ژنوم موجودات زنده تمرکز دارد. ویرایش ژن گروهی از فناوری ها است که مهندسی ژنتیک را به منظور تغییر DNA و ساختار ژنتیکی موجودات زنده امکان پذیر می کند.

تکنولوژی ژنتیک یک حوزه مهم و پیشرفته در علوم زیستی است که به مطالعه و تلاش برای درک ساختار، عملکرد و تغییرات در ژن‌ها در سلول‌های زنده می‌پردازد. این فناوری امکان مطالعه و دستکاری ژنوم هرگونه سلول یا موجود زنده را فراهم می‌کند، از باکتری‌ها و گیاهان تا حیوانات و انسان‌ها.

بیوتکنولوژی در حال پیشرفت است تا جایی که امکان تغییر DNA کدگذاری شده در یک سلول وجود دارد. این بر ویژگی ها یا صفاتی که فرزندان آن خواهند داشت تأثیر می گذارد. در گیاهان، نیز می تواند بر تعداد برگ ها یا رنگ آنها تأثیر بگذارد، در حالی که در انسان می تواند بر قد، رنگ چشم یا احتمال ابتلا به بیماری تأثیر بگذارد. این گستره ای از احتمالات را بازسازی می کند که تقریباً نامحدود هستند، زیرا به این معنی است که هر ویژگی یک موجود زنده که به ارث رسیده است، از نظر تئوری قابل تغییر است. به همین علت، تکنولوژی ژنتیک همراه با چالش‌ها و مسائل اخلاقی نیز همراه است، مانند تغییرات ژنتیکی در انسان‌ها، حفظ حریم خصوصی، نگرانی‌ها از برنامه‌های ژنتیکی برای ایجاد کلونی های تعریف شده و … که این مسائل نیازمند بحث و بررسی‌های دقیق و هماهنگی جامعه‌ی علمی و جامعه‌ی بشری هستند

  تسریع راهکارهای کارخانه هوشمند شرکت ال‌جی، با استفاده از هوش مصنوعی یکپارچه و تجربه‌ای 66 ساله در زمینه تولید

بسیاری از کارهایی که با ویرایش ژن انجام می شود در زمینه مراقبت های بهداشتی است. یکی از هیجان انگیزترین پروژه های فعلی اصلاح جهش های DNA است که می تواند منجر به بیماری های جدی مانند سرطان یا بیماری قلبی شود. اما، شاید بیش از هر فناوری دیگری، در مورد دستکاری و ویرایش ژنتیکی، نگرانی‌های اخلاقی و قانونی و همچنین سؤالات «چه می‌شد» وجود دارد. ویرایش ژنوم در انسان در حال حاضر در بسیاری از کشورها، از جمله بسیاری از اروپا، ممنوع است، زیرا نتایج بلندمدت آن مشخص نیست.

با هر چیزی که به طور بالقوه برای جامعه متحول کننده است مانند ژنومیک، می توان به راحتی در فکر احتمالاتی مانند از بین بردن سرطان یا حتی افزایش نامحدود زندگی انسان غرق شد. در حقیقت، اگر اصلاً امکان پذیر باشد، چنین پیشرفت های عظیمی بسیار دور خواهد بود. تمرکز بر حل مشکلات کوچکتر که تأثیر فوری در دنیای واقعی خواهد داشت، احتمالاً در کوتاه مدت مثمر ثمر خواهد بود.

رابط های انسان و کامپیوتر

رابط های انسان و کامپیوتر

رابط‌های انسان و رایانه، دستگاه‌ها و فناوری‌های پوشیدنی ایجاد می‌کنند که به بهبود عملکرد فیزیکی و بالقوه ذهنی انسان‌ها کمک می‌کنند تا زندگی سالم‌تر و بهتری داشته باشیم. شاید رایج‌ترین نمونه‌های پوشیدنی امروزی نوارهای ردیاب تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند باشند: دستگاه‌های کوچک و راحت‌تری که معمولاً فعالیت‌های ما را کنترل می‌کنند و بینش‌هایی ارائه می‌دهند که به ما کمک می‌کنند زندگی سالم‌تر، بهتر و سازنده‌تری داشته باشیم.

با این حال، اصطلاح پوشیدنی لزوماً به معنای چیزی نیست که آن را روی مچ دست خود یا هر جای دیگری از بدن خود ببندید. همچنین به لباس‌های هوشمند مانند کفش‌های دویدن که می‌توانند راه رفتن و عملکرد شما را اندازه‌گیری کنند، پیشرفت‌هایی مانند پروتزهای رباتیک و فناوری‌های پوشیدنی رباتیکی که در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند، گسترش می‌یابد.

با کوچک‌تر شدن و هوشمندتر شدن فناوری، گستره وسیعی از پوشیدنی‌ها گسترش می‌یابد و محصولات جدید، کوچک‌تر و هوشمندتر جایگزین پوشیدنی‌هایی می‌شوند که امروزه با آن‌ها آشنا هستیم. به عنوان مثال، ما در حال حاضر عینک های هوشمند داریم، اما احتمالاً با لنزهای تماسی هوشمند جایگزین می شوند. پس از آن، لنزهای تماسی هوشمند احتمالا با ایمپلنت های چشم هوشمند جایگزین خواهند شد.

پیشرفت‌هایی مانند این بسیاری را به این باور می‌رساند که انسان‌ها و ماشین‌ها در نهایت ادغام می‌شوند تا انسان‌های واقعی، فراانسان‌ها یا انسان‌های نسخه “دو” را ایجاد کنند، جایی که بدن انسان مانند یک خودروی اسپورت برای دستیابی به عملکرد فیزیکی و ذهنی بهبود یافته‌ای ترکیب می‌شود. این امر دنیای پزشکی را متحول می کند و در نهایت شاید حتی درک ما از معنای انسان بودن را به چالش بکشد.

واقعیت توسعه یافته

واقعیت توسعه یافته (XR)

واقعیت توسعه یافته یا به اختصار XR، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی را در بر می گیرد و به استفاده از فناوری برای ایجاد تجربیات دیجیتالی فراگیرتر اشاره دارد.

  به عصر هوش مصنوعی موبایل خوش آمدید

در عمل، XR برای تقویت تعامل با برند استفاده می‌شود، به مشتریان اجازه می‌دهد قبل از خرید تلاش کنند، خدمات مشتری را بهبود ببخشند، یادگیری در محل کار را مؤثرتر کنند و سایر فرآیندهای سازمانی را بهبود بخشند.

فناوری‌های XR راه‌های هیجان‌انگیز و کاملاً جدیدی را برای مردم ارائه می‌کند تا دنیای اطراف خود را تجربه کنند. فناوری XR در حال حاضر کاربردهای بسیار واقعی در دنیای ما پیدا کرده است و احتمالاً نحوه تعامل ما با فناوری را به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. در واقع، تجربیات واقعیت افزوده مبتنی بر تلفن همراه، ، بیش از ۳ میلیارد دلار درآمد جهانی ایجاد کرد. XR همچنین رابط کاربری در “متاورس” است، ایده دنیای مجازی که در آن می‌توانیم هر کسی یا هر چیزی که هستیم باشیم .

اما با توجه به اینکه هدست‌های XR می‌توانند گران، حجیم و درهم‌تنیده باشند، دسترسی و در دسترس بودن موانع آشکاری هستند که می‌توان بر آنها غلبه کرد. اما استفاده از این فناوری رایج‌تر، مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر خواهد شد که تنها شانس استفاده گسترده‌تر را افزایش می‌دهد. بزرگ‌ترین چالش‌ها شامل حریم خصوصی و تأثیرات ذهنی و فیزیکی بالقوه فناوری‌های بسیار فراگیر خواهد بود.

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی

چاپ سه بعدی که به عنوان تولید افزودنی نیز شناخته می شود، به معنای ایجاد یک شی سه بعدی از یک فایل دیجیتال با ساخت لایه به لایه آن است. چاپ سه بعدی ممکن است نسبت به هوش مصنوعی یا ویرایش ژن، فناوری ضعیفی به نظر برسد، اما این پتانسیل را دارد که تولید و سایر صنایع را کاملاً متحول کند.

با استفاده از چاپ سه بعدی، کارخانه های آینده می توانند به سرعت قطعات یدکی ماشین آلات را در محل چاپ کنند. کل خطوط مونتاژ را می توان با چاپگرهای سه بعدی جایگزین کرد. ما می توانیم بافت انسانی را برای پیوند چاپ کنیم، اسلحه را چاپ کنیم، حتی غذا را چاپ کنیم.

فناوری پرینت سه بعدی فرصت های زیادی را به ارمغان می آورد، اما برخی از جنبه های منفی، چالش ها و موانعی را نیز به همراه دارد. در حالی که پتانسیل کاهش اثرات زیست محیطی تولید را با استفاده از مواد کمتر دارد، ما باید تأثیر زیست محیطی خود چاپگرها را در نظر بگیریم.

چاپ سه بعدی همچنین مشکلاتی را برای صاحبان دارایی های معنوی ایجاد می کند، زیرا این فناوری به جعل کنندگان امکان می دهد کالاهای مجوز دار را به صورت  جعلی و ارزانتر و آسانتر تولید کنند. همچنین این مشکل وجود دارد که اسلحه ها را می توان به راحتی پرینت سه بعدی کرد. یکی از چیزهایی که در مورد چاپ سه بعدی هیجان انگیز هست، پتانسیلی است که برای شخصی سازی انبوه محصولات به ارمغان می آورد. به لطف پرینت سه بعدی، محصولات و طرح‌ها را می‌توان مطابق با درخواست‌های یک‌باره در سفارش‌ها سفارشی‌سازی کرد و این می‌تواند هر چیزی را از کفش‌های کتانی شخصی گرفته تا غذاهایی که مطابق با نیازهای تغذیه‌ای ما شخصی‌سازی شده است، پوشش دهد.

م.سلیمانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.