تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

دستاوردهای باورنکردنی هوش مصنوعی که باید درباره آنها بدانید

دستاوردهای باورنکردنی هوش مصنوعی که باید درباره آنها بدانید

همانطور که می‌دانید این روز‌ها، هوش مصنوعی، به ویژه یادگیری ژرف، حرف اول را در خیلی از زمینه‌های پژوهشی و البته صنعتی می‌زند و نتایج و محصولات حاصل از آن طی سال‌های اخیر، بسیار شگفت انگیز بوده اند

م.سلیمانی

خبر روزانه – همانطور که می‌دانید این روز‌ها، هوش مصنوعی، به ویژه یادگیری ژرف، حرف اول را در خیلی از زمینه‌های پژوهشی و البته صنعتی می‌زند و نتایج و محصولات حاصل از آن طی سال‌های اخیر، بسیار شگفت انگیز بوده اند.

دانشمندان در دهه گذشته پیشرفت های زیادی در زمینه هوش مصنوعی داشته اند که منجر به کمک های قابل توجهی در زمینه علم شده است. یکی از بزرگترین تغییرات در حوزه بهداشت و ایمنی رخ داد. به منظور محافظت از مردم در برابر شیوع ناخوشایند کووید-۱۹، ما مجبور شدیم نه تنها اقدامات شدیدی انجام دهیم، بلکه به منظور توسعه روش‌های محافظتی طولانی مدت و همچنین درمان‌های مؤثر، سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام دهیم.

 

توسعه واکسن با هوش مصنوعی
تولید یک واکسن جدید اغلب سال ها طول می کشد. با این حال، تنها سه ماه از اولین موارد تایید شده، تولیدکنندگان واکسن آزمایشات انسانی را تا مارس ۲۰۲۰ برای مبارزه با کووید-۱۹ آغاز کرده بودند.

هنگامی که صحبت از ایجاد واکسن می شود، مراحل و مراحل متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، به ویژه ایجاد و ترکیب آنها ممکن است مدتی طول بکشد. رکورد زمان ساخت یک واکسن تا حدی به دلیل مدل‌های هوش مصنوعی بود که به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا مقادیر زیادی از اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد ویروس مورد بحث را تجزیه و تحلیل کند. هزاران مؤلفه این ویروس وجود دارد که دانشمندان را ملزم به استفاده از یادگیری ماشینی و سایر روش‌های هوش مصنوعی می‌کند تا همه این اطلاعات را مرتب کنند و پیش‌بینی کنند که کدام اجزای فرعی می‌توانند واکسیناسیون را ارائه کنند. استفاده از هوش مصنوعی در ساخت واکسن ممکن است روش تولید واکسن ها را در آینده تغییر دهد.

خودرو بدون راننده

 

خودروهای بدون راننده
یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین شغل ها در سال ۲۰۱۸ طراحی اتوموبیل‌های خودران است که تماما بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ژرف بنا نهاده شده است. با اینکه هنوز تا قابل استفاده شدن این سیستم ها در زندگی روزمره فاصله داریم اما شرکت هایی مثل Waymo و Tesla به صورت خیلی جدی در حال کار و پژوهش در این حوزه هستند و به زودی شاهد فراگیر شدن این سیستم ها و همینطور پهباد‌های خودمختار خواهیم بود.
ماشین بدون راننده قبلاً شبیه داستان های علمی تخیلی به نظر می رسید، اما الان این رویا به حقیقت پیوسته است. خودروهای خودران به پیشروی خود به سمت هدف جسورانه و در عین حال قابل دسترس خود ادامه دادند. در سال ۲۰۲۱، ماهرترین و مشهورترین متخصصان این صنعت در راس شرکت هایی بودند که با آزمایش خودروهای بدون راننده در شهرهای بزرگ، فناوری های نوآورانه خود را به روز کردند. وسایل نقلیه خودران (AVs) باید کاملاً خودکفا باشند و به مسافران اجازه دهند بدون اپراتور ایمنی انسانی سوار شوند تا مقیاس خدمات تاکسی بدون راننده بهبود یابد.

  سامسونگ سریع‌ترین حافظه DRAM LPDDR5X صنعت را با سرعت 10.7 گیگابیت‌برثانیه توسعه می‌دهد

سیستم پیشرفته زبان طبیعی
در سال ۲۰۲۱، پیشرفت های قابل توجهی در پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر زبان انجام شد. این بدان معناست که لحن استفاده شده توسط مردم با این تحولات آشکارتر شد. این پیشرفت‌ها که با پیشرفت در قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی به دست آمده‌اند، امکان ایجاد نسل بعدی نرم‌افزار هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند که می‌تواند نتایج جستجوی سنتی را بهبود بخشد و خدمات پیچیده‌تری را بر اساس درک زبان طبیعی (NLU) مانند ربات‌های گفتگو و دستیاران مجازی ارائه دهد. در آینده، این باعث ایجاد تجربیات کاربری بهتر و در نتیجه افزایش ارزش تجاری خواهد شد.

 

دستیار های هوشمند

همه سیستم‌عامل های امروزی، یک دستیار هوشمند دارند که می‌تواند با فرامین صوتی، انجام بعضی از کار‌ها را ساده تر کند. مانند Google Assistant در اندروید، Siri در iOS و Cortana در Windows . با این حال چند ماه پیش در کنفرانس Google IO 2018، ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل به معرفی نسخه جدید دستیار هوشمند گوگل پرداخت که موجب شگفتی جهانیان شد.

 

محاسبات کوانتومی
محاسبات کوانتومی  جهش قابل توجهی انجام داده است. این نفوذ قابل توجه برای تحقیقات هوش مصنوعی سنگینی می کند، زیرا محاسبات کوانتومی می تواند برای شارژ کردن مدل های هوش مصنوعی موجود در مقایسه با رایانه های کلاسیک که در آنها کد باینری پردازش می شود، استفاده شود. برای مثال، محاسبات کوانتومی می‌تواند برای تجزیه و تحلیل مجموعه‌های داده‌ای که برای رایانه‌های سنتی بسیار وسیع هستند، استفاده شود و این مدل را در سناریوهای دنیای واقعی دقیق‌تر و مؤثرتر می‌کند. الگوریتم‌های یادگیری عمیق و سایر فناوری‌های پیشرفته نقش مهمی را در پیشرفت محاسبات کوانتومی ایفا می‌کنند.

  پنج فناوری انقلابی که آینده نژاد بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهند

تراشه هوش مصنوعی

تراشه های هوش مصنوعی
کاربردهای زیادی از هوش مصنوعی در سازمانها وجود دارد. سخت‌افزار هوش مصنوعی می‌تواند به پردازش حجم عظیمی از داده‌ها، شناسایی الگوها و پیش‌بینی‌هایی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا با استفاده از روش‌های مرسوم انجام شود، کمک کند. سخت‌افزار هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی مفید باشد، زیرا به هوش مصنوعی یک شرکت اجازه می‌دهد سریع‌تر یاد بگیرد و با مشکلات دشوارتر مقابله کند. با تسریع در این فرآیند، هزینه های ایجاد مدل های جدید کاهش می یابد و زمان ساخت آنها نیز کاهش می یابد. علاوه بر این، می توان در هزینه های کارکنان صرفه جویی کرد زیرا دستگاه ها نمی خوابند یا تعطیل نمی شوند!

ما در آغاز یک انقلاب دیجیتال هستیم که به کیفیت بهتر زندگی در سال های آینده کمک خواهد کرد. از خودروهای خودران گرفته تا استفاده از هوش مصنوعی برای خلق هنر و موسیقی، مشخص شده است که هوش مصنوعی ابزاری است که به طرق مختلف بر زندگی همه ما تأثیر می گذارد. این فقط محصولات و خدمات نیست که هوش مصنوعی را بهبود می بخشد، بلکه نحوه کار و زندگی ما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. دستاوردهای فوق به لطف هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد شد و ما هیجان زده هستیم که آینده را ببینیم!

 

م.سلیمانی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.