تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

جبران هوش مصنوعی بر ایجاد مشاغل جدید

جبران هوش مصنوعی بر ایجاد مشاغل جدید

هوش مصنوعی احتمالاً با ایجاد مشاغل جدید علاوه بر افزایش بسیاری از مشاغل موجود، بسیاری از آن را جبران خواهد کرد. سوال بزرگ این است: چه نوع شغلی؟

م.سلیمانی

خبر روزانه – مانند بسیاری از فناوری های انقلابی قبل از آن، هوش مصنوعی احتمالاً مشاغل را حذف می کند. اما، همانطور که در گذشته اتفاق افتاده است، کارشناسان استدلال می کنند، هوش مصنوعی احتمالاً با ایجاد مشاغل جدید علاوه بر افزایش بسیاری از مشاغل موجود، بسیاری از آن را جبران خواهد کرد. سوال بزرگ این است: چه نوع شغلی؟

ابزارهای مولد هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT به سرعت در حال جلب توجه هستند و به این فناوری اجازه می‌دهند تا در سراسر سازمان برای خودکارسازی انواع کارهای دستی که امروزه توسط کارگران انجام می‌شود، استفاده شود و به آنچه انتظار می‌رود تغییر بزرگی در بازار کار جهانی باشد منجر شود.

بر اساس یک تحقیق، در ایالات متحده و اروپا، حدود ۳۰۰ میلیون شغل ممکن است توسط نوعی از هوش مصنوعی تهدید شود. بر اساس یادداشت تحقیقاتی بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در ماه مارس،  تقریباً دو سوم مشاغل ایالات متحده می توانند تا حدی از طریق هوش مصنوعی خودکار شوند و از هر چهار وظیفه کاری فعلی می تواند به طور کامل توسط هوش مصنوعی در ایالات متحده و اروپا خودکار شود.

هوش مصنوعی

 

از زمان رونمایی از ChatGPT تاکنون، زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین مدت، این فناوری عجیب‌الخلقه برای نوشتن نامه‌های اداری، کتاب کودکان و حتی کمک به دانش‌آموزان برای تقلب در مقاله‌های پژوهشی به کار رفته است. چت‌بات، احتمالاً بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. گوگل اعلام کرده به لحاظ تئوری، اگر یک روبات در مصاحبه استخدامی این کمپانی شرکت کند ممکن است به عنوان یک کدگذار مبتدی استخدام شود!

کارکنان آمازون که ChatGPT را امتحان کرده‌اند می‌گویند که این فناوری در پاسخگویی به سوالات پشتیبانی از مشتری، «بسیار خوب» عمل می‌کند، در تهیه محتوای آموزشی «عالی» و در پاسخ به سوالات در مورد استراتژی شرکت‌ها «بسیار قوی» است! ترسناک است، نه؟ به نظر می‌رسد ابزارهای هوش مصنوعی دارند عرصه‌هایی را که تاکنون به‌وسیله انسان اداره می‌شد، یک‌به‌یک تسخیر می‌کنند. اما آمارها چه می‌گویند؟

  تسریع راهکارهای کارخانه هوشمند شرکت ال‌جی، با استفاده از هوش مصنوعی یکپارچه و تجربه‌ای 66 ساله در زمینه تولید

 

مطالعه دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ نشان داده بود که طی ۲۰ سال آینده، ۴۷ درصد از مشاغل ایالات متحده می‌تواند به‌وسیله هوش مصنوعی حذف شود. به نظر می‌رسد این پیش‌بینی با واقعیت فاصله زیادی دارد؛

AI گرچه می‌تواند با ایجاد مشاغل جدید و افزایش بهره‌وری همراه باشد اما همچنین می‌تواند جایگزین یک‌چهارم وظایف کاری در ایالات متحده و اروپا شود. در این گزارش آمده، هوش مصنوعی مولد که قادر به ایجاد محتوای غیرقابل تمایز از کار انسانی است، «پیشرفت بزرگی» است، اما در عین حال «اختلال قابل توجهی» در بازار کار جهان ایجاد خواهد کرد.

بر اساس تحقیقاتی، ۶۰ درصد کارگران در مشاغلی هستند که در سال ۱۹۴۰ وجود نداشت. اما تحقیقات دیگر حاکی از آن است که تغییرات تکنولوژیکی از دهه ۱۹۸۰، کارگران را سریعتر از ایجاد شغل آواره کرده است. این گزارش نتیجه می‌گیرد که اگر هوش مصنوعی مولد مانند پیشرفت‌های قبلی فناوری اطلاعات باشد، می‌تواند اشتغال را در کوتاه مدت کاهش دهد.

 دیدن مشاغل موجود که توسط فناوری جدید مختل شده اند، آسان تر از تصور این است که این فناوری چه مشاغل جدیدی را ایجاد می کند.

 

هوش مصنوعی

اما از سوی دیگر، پیشرفت های رادیکال فناوری پدیده جدیدی نیست. فناوری برای ۲۵۰ سال بی وقفه پیشرفت کرده است . حتی زمانی که فناوری های جدید برق بخار و برق به صحنه آمدند.

اما لازم نیست به بخار و یا حتی برق نگاه کنید. فقط به اینترنت نگاه کنید. به ۲۵ سال قبل برگردید، به خوبی در خاطره پیشگویان بدبین امروزی، به سال ۱۹۹۳٫ مرورگر وب موزاییک به تازگی منتشر شده بود، و عبارت “گشت و گذار در وب”، که بیشتر استعاره های ترکیبی است، تنها چند سال از عمر آن می گذرد.

  هوش مصنوعی کره جنوبی به نام CLOVA X رونمایی شد

اگر کسی از شما می‌پرسید که نتیجه اتصال چند میلیارد کامپیوتر به یک شبکه غول‌پیکر با پروتکل‌های مشترک چیست، ممکن است پیش‌بینی کرده باشید که ایمیل باعث می‌شود نامه‌های کمتری ارسال کنیم و وب ممکن است باعث شود روزنامه‌های کمتری بخوانیم و شاید حتی خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید. اگر بخصوص دوراندیش بودید، ممکن بود حدس بزنید که آژانس های مسافرتی و کارگزاران بورس تحت تأثیر این فناوری قرار می گیرند. و بر اساس این حدس‌ها، شاید فکر می‌کردید اینترنت مشاغل را از بین می‌برد.

اما اکنون می دانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است. تغییرات آشکار رخ داد. اما مجموعه ای از تغییرات غیرمنتظره نیز اتفاق افتاد. ما هزاران شرکت جدید به ارزش تریلیون ها دلار داریم. ما تقریباً همه افراد روی کره زمین را که تحت تأثیر این فناوری قرار گرفتند،  رشد دادیم. ده ها  شغل جدید ، از طراح وب تا دانشمند داده تا بازاریاب آنلاین، ظهور کردند. هزینه راه اندازی یک کسب و کار با دسترسی جهانی به شدت کاهش یافت و هزینه ارتباط با مشتریان تقریبا به صفر رسید. انبارهای وسیعی از اطلاعات به صورت رایگان در دسترس کارآفرینان سراسر جهان قرار گرفت و از آنها برای ایجاد انواع جدیدی از مشاغل استفاده شد.

اما بله، ما نامه های کمتری پست می کنیم و روزنامه های کمتری می خریم.

 

م.سلیمانی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.