کد خبر : 27352
تاریخ انتشار : جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

تاثیرات نامطلوب کافئین بر سلامتی

تاثیرات نامطلوب کافئین بر سلامتی

چه نسکافه، مالتی کافه، علی کافه یا برندهای دیگر را ترجیح دهید، این احتمال وجود دارد که بر فشار خون، استرس و خواب شما تاثیر نامطلوب داشته باشد.

✍️ م.سلیمانی

چه نسکافه، مالتی کافه، علی کافه یا برندهای دیگر را ترجیح دهید، این احتمال وجود دارد که بر فشار خون، استرس و خواب شما تاثیر نامطلوب داشته باشد.

 

در حالی که برخی از تحقیقات جدید نشان می دهد که قهوه و چای ممکن است فواید سلامتی داشته باشند، بسیاری از مردم هنوز تعجب می کنند که چگونه کافئین موجود در این نوشیدنی ها بر خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) و بیماری قلبی تأثیر می گذارد.

کافئین در بسیاری از محصولات دیگر، از جمله نوشیدنی‌های انرژی‌زا و غذاهای دم‌شده با کافئین یافت می‌شود و بدون توجه به منبع، همان اثرات موقتی را ایجاد می‌کند. با این حال، فواید طولانی مدت احتمالی که در اینجا مورد بحث قرار می گیرد، فقط با قهوه و چای قابل مشاهده است.

کافئین موجود در قهوه یا چای ممکن است به طور موقت فشار خون را به مقدار کمی افزایش دهد، اما به نظر نمی رسد که اثرات مضر طولانی مدتی داشته باشد. بیایید نگاهی به چگونگی این اتفاق بیاندازیم.

کافئین یک محرک است. به همین دلیل است که قهوه و چای باعث می شود احساس هوشیاری یا بیداری بیشتری داشته باشید. اعصاب را تحریک می کند و قلب شما را کمی سریع تر می کند. اثرات کوتاه مدت هستند، اما چند ساعت پس از اتمام یک نوشیدنی کافئین دار، فشار خون شما کمی بالاتر از حد طبیعی خواهد بود.

به محض ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن قهوه، کافئین موجود در آن ممکن است فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) را تا ۱۵ امتیاز افزایش دهد. این اثر معمولا تا ۴ ساعت باقی می ماند.

اگرچه ممکن است افزایش بزرگی به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست. یک یا دو فنجان قهوه یا چای در صبح هیچ مشکل طولانی مدتی با فشار خون ایجاد نمی کند و خطر ابتلا به فشار خون را افزایش نمی دهد. در واقع، مصرف منظم این نوشیدنی ها دارای برخی از فواید سلامتی است و در حد اعتدال بی خطر تلقی می شود – حتی در افراد مبتلا به بیماری قلبی.
به گفته کارشناسان ممکن است دوز خاصی از قهوه در برخی از افراد منجر به افزایش فشارخون نشود و بالعکس همان دوز در فرد دیگر باعث افزایش فشارخون شود.

قهوه در واقع ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشد. قهوه حاوی آنتی اکسیدان است و همچنین ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد و به تنظیم اشتها کمک کند.

  اگر هر روز دو فنجان قهوه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

فقط به یاد داشته باشید که نحوه تهیه قهوه یا چای خود مهم است. افزودن شکر یا سایر شیرین کننده ها و خامه ممکن است برخی از این فواید را خنثی کند.
یک مطالعه روی تعداد زیادی از مصرف کنندگان قهوه (بیش از ۸۰۰۰) مورد بررسی قرار گرفت و دریافت که نوشیدن زیاد قهوه (بیش از ۳ فنجان در روز) خطر فشار خون بالا یا سفت شدن رگ ها را افزایش می دهد.

 

 کافئین و افزایش استرس و بی خوابی

کافئین برای افزایش هوشیاری شناخته شده است.

این ماده با مسدود کردن اثرات آدنوزین، یک ماده شیمیایی مغز که باعث احساس خستگی شما می شود، عمل می کند. در همان زمان، ترشح آدرنالین، هورمون “جنگ یا گریز” مرتبط با افزایش انرژی را تحریک می کند. با این حال، در دوزهای بالاتر، این اثرات ممکن است بارزتر شوند و منجر به اضطراب و عصبی شوند.

در واقع، اختلال اضطراب ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مرتبط با کافئین است.
مصرف روزانه بالای ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر موجب عصبی شدن، بی قراری و علائم مشابه در بیشتر افراد می شود، در حالی که حتی مصرف متوسط ​​آن ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود

علاوه بر این، نشان داده شده است که دوزهای متوسط ​​باعث تنفس سریع و افزایش سطح استرس در صورت مصرف در یک جلسه می شود .

یک مطالعه بر روی ۲۵ مرد سالم نشان داد که افرادی که تقریباً ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کردند، بیش از دو برابر افرادی که دارونما مصرف کردند، استرس داشتند.

جالب اینجاست که سطوح استرس بین مصرف‌کنندگان معمولی و کمتر مصرف‌کنندگان کافئین مشابه بود، که نشان می‌دهد این ترکیب ممکن است همان تاثیر را روی سطوح استرس داشته باشد، صرف نظر از اینکه آیا آن را به طور معمول می‌نوشید

اگر متوجه شدید که اغلب عصبی یا پریشان هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که به میزان مصرف کافئین خود نگاه کنید و آن را کاهش دهید.

توانایی کافئین برای کمک به افراد بیدار یکی از ارزشمندترین ویژگی های آن است. از سوی دیگر، کافئین بیش از حد می تواند بر روی خواب اثر نامطلوب داشته باشد.

  اگر هر روز دو فنجان قهوه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

البته، به نظر نمی‌رسد که مقادیر کم یا متوسط ​​کافئین روی خواب افراد تاثیر نامطلوب داشته باشد. اگر میزان کافئین مصرفی خود را کنترل کنید و کاهش دهید، ممکن است متوجه نشوید که کافئین در خواب شما اختلال ایجاد میکند.

اگرچه قهوه و چای، مهمترین منابع کافئین هستند، اما در نوشابه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و چندین نوع دارو نیز یافت می شود.

به عنوان مثال، یک شات انرژی ممکن است تا ۳۵۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در حالی که برخی از نوشیدنی های انرژی زا تا ۵۰۰ میلی گرم در هر قوطی تولید می کنند

نکته مهم این است که میزان کافئینی که می توانید بدون تأثیر بر خواب خود مصرف کنید به ژنتیک و عوامل دیگر بستگی دارد.

علاوه بر این، مصرف کافئین در اواخر روز ممکن است با خواب تداخل داشته باشد زیرا اثرات آن ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا از بین برود.

تحقیقات نشان داده است که در حالی که کافئین به طور متوسط ​​به مدت پنج ساعت در سیستم شما باقی می‌ماند، مدت زمان ممکن است بسته به فرد از یک ساعت و نیم تا نه ساعت متغیر باشد.

یک مطالعه بررسی کرد که چگونه زمان مصرف کافئین بر خواب تأثیر می گذارد. محققان به ۱۲ بزرگسال سالم ۴۰۰ میلی گرم کافئین شش ساعت قبل از خواب، سه ساعت قبل از خواب یا بلافاصله قبل از خواب دادند. هم مدت زمانی که هر سه گروه طول کشید تا به خواب رفتند و هم زمانی که آنها در شب بیدار بودند به طور قابل توجهی افزایش یافت.

این نتایج نشان می دهد که توجه به مقدار و زمان کافئین برای بهینه سازی خواب مهم است.

به نظر می رسد مصرف کم تا متوسط ​​کافئین فواید سلامتی چشمگیری در بسیاری از افراد دارد. از سوی دیگر، دوزهای بسیار بالا ممکن است منجر به عوارض جانبی شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده و حتی ممکن است باعث مشکلات جدی سلامتی شود. اگرچه پاسخ‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اثرات مصرف زیاد نشان می‌دهد که بیشتر لزوماً بهتر نیست.

برای به دست آوردن فواید کافئین بدون اثرات نامطلوب، ارزیابی صادقانه ای از خواب، سطح انرژی و سایر عواملی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند انجام دهید و در صورت نیاز میزان مصرف خود را کاهش دهید.

 

✍️ م.سلیمانی

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.